Selecteer een pagina

Zangles met stemoefening Speech Cry klank in Estill Voice Training (EVT)

Zangles oefening voor mannen en vrouwen

Begin deze zangles met een zachte milde glotale aanzet op o (koor), eu (zeur) ih (dit). Voel met je handen in je zij dat je de flanken uitzetten als je dit doet. Wanneer je de klank langer aanhoudt moet je meer moeite doen om de flanken wijd te houden. Je buikwand gaat langzaam naar binnen. Met name de transversus abdominis en de internal en external oblique buikspieren (de lage buikspieren) doen dit. Er is dan een hoge ademdruk en een lage ademstroom. Maak de tonen eerst kort op de bovengenoemde klinkers. Voor vrouwen begin je op een F en mannen op een C. Let op dat je lippen een beetje rond blijven, niet als een oe, maar een echte OO stand, licht protruded (vooruitgestoken). Ga in een oefening een terts omhoog en houd de klank kreunend bij elke nieuwe, mild klagende glottale aanzet. Je begint op luidsterkte mezzopiano.

Mannen: C-D-E-D-C / Vrouwen: F-G-A-G-F

Wanneer je hoger zingt moet je iets luider worden, anders ga je misschien teveel naar cry toe (mode 2). Maak het geluid iets luider en de aanzet iets steviger omhoog. Het “moeite cijfer” voor de compressie, aanzet gaat omhoog. Hiermee voer je de ademdruk op. Pas op! Ga niet naar de oe want dan kom je ook snel in dunne stemplooien terecht en de supra glotale druk wordt dan te hoog. Ga ook niet teveel naar een Aa Ee eh stand, want dan wordt de massa te dik. Dan kom je in belt of je krijgt echt constrictie.

Zing hierna een kwint, met twee gebonden tonen. Heren: Bes,C||D,Es||F,Es||D,C||Bes. Dames: Es,F||G,As||Bes,As||G,F||Es. Probeer eerst alleen de OO, Eu en Ih klank. Vervolg daarna door de klank en toonladders meer in mezzoforte tot forte te zingen. Wanneer je er meer controle over krijgt dan kun je de klanken iets opener maken in de laagte maar niet in de hoogte. Dan wordt het ook iets luider. Je kunt er ook meer twang aan toevoegen om te variëren in intentie.

Meer over Curbing & Speech-Cry