Artikelen over: Stemoefeningen.

Educatief

Whisper

Zingen in Whisper is fluisterend zingen op toonhoogte en een manier van zingen die je kan toepassen in zijn meest pure vorm zoals in popmuziek en jazz. In popmuziek zijn het vaak coupletten en versieringen. Hoe Whisper klinkt en hoe je dit makkelijk kunt leren, laat Alberto je in dit filmpje zien.

LEES MEER »
Educatief

Hoger leren zingen voor mannen

Een veel gevraagde opmerking is hoe kan ik hoger leren zingen? In deze video legt Alberto aan de hand van oefeningen uit wat je moet doen.
Voor hogere tonen moeten je stemplooien langer worden zodat je snaren de snellere trillingen kunnen maken. Je kent dit misschien als kopstem of falsetto, beter gezegd Modus 2. Dit klinkt echter niet mannelijk. Om die hoogte meer mannelijk te laten klinken zoals je borststem, Modus 1, moet je de klankkenmerken van modus 1 aan de hoogte van modus 2 toevoegen. Dat wil zeggen helderheid en luidheid toevoegen aan de hogere tonen.
Hoe doe je dat nu? Via een simpele didactische route uitgelegd in bijgevoegd filmpje, kan ook jij leren dit te verbeteren. Daarbij wordt met plaatjes uitgelegd wat er in jouw anatomie gebeurd. Veel plezier met hoger leren zingen voor mannen.Voor hogere tonen moeten je stemplooien langer worden zodat je snaren de snellere trillingen kunnen maken. Je kent dit misschien als kopstem of falsetto, beter gezegd Modus 2. Dit klinkt echter niet mannelijk. Om die hoogte meer mannelijk te laten klinken zoals je borststem, Modus 1, moet je de klankkenmerken van modus 1 aan de hoogte van modus 2 toevoegen. Dat wil zeggen helderheid en luidheid toevoegen aan de hogere tonen.

LEES MEER »
Educatief

De stemkarakters in het Universal Voice System

n het Universal Voice System (UVS) staan vier stemkarakters centraal: Speech, Belting, Whisper en Classical. Deze zijn gebaseerd op de meest voorkomende manieren van communiceren: spreken, roepen, fluisteren en zingen. Elk stemkarakter heeft een unieke afstemming van acht verschillende klankkenmerken.

LEES MEER »
Educatief

Variaties in Speech

Speech gaat uit van je natuurlijke, eigen klank waarmee je iets wilt vertellen, uitleggen of vragen. De klank hoeft niet mooier, luider of hoger te zijn dan wat we als normaal bestempelen. Een logische vraag hierbij is: wat is dan normaal, of zelfs: wat is een ideaal Speech karakter? Voor deze welluidende Speech doen we in deze video een oefening om de juiste klank snel te vinden.

LEES MEER »
Educatief

Wat doet de houding voor het zingen?

De houding heeft invloed op de stem bij het zingen. Welke houding hoort bij welk klankkenmerk. De neutrale houding, de roep houding en de klassieke houding worden in dit filmpje behandeld. Het Universal Voice System staat voor eenvoudig en duidelijk taalgebruik, dat bijdraagt in het sneller en efficiënter aanleren van zangtechnieken. Leer de houdingen volgens het Universal Voice System.

LEES MEER »
Stemoefeningen

Lax Vox bij verkoudheid

Wat doet de Lax Vox voor je stem bij een verkoudheid? Alberto is verkouden en laat horen wat verschillende Lax Vox oefeningen voor je stem betekenen. Ben je verkouden en heb je jouw stem nodig voor je werk? Doe dan oefeningen met de Lax Vox!

LEES MEER »
Stemoefeningen

Ervaar je hoge, lage en midden ademcontrole

Er zijn 3 typen van ademcontrole: een hoge ademcontrole, een lage ademcontrole en een midden of flank ademcontrole. Er is altijd een samenwerking tussen de hoge, midden en lage ademcontrole. Ademcontrole is altijd een combinatie van borstbeen, tussenribspieren en buikspieren. Bij elke inademing gaat het middenrif altijd naar beneden en de tussenribspieren naar buiten! Een goede houding faciliteert dit proces beter. Wanneer we dan spreken over hoge, midden of lage ademcontrole dan bedoelen we de locatie waar we moeite doen om de juiste hoeveelheid luchtstroom of luchtdruk te ondersteunen bij de gewenste klankkwaliteit. Om dit te voelen, kun je de onderstaande drie stemoefeningen uitproberen.

LEES MEER »
Hoeveel lucht heb je eigenlijk nodig voor het zingen en spreken?
Stemoefeningen

Hoeveel lucht heb je eigenlijk nodig voor het zingen en spreken?

We weten allemaal dat we adem nodig hebben om onze stemplooien te laten vibreren voor geluid. Dit proces is enigszins vergelijkbaar met het wapperen van een vlag in de wind. De lucht laat de vlag bewegen en zo gebeurt dit ook bij onze stemplooien; tijdens het maken van geluid hebben wij twee van die wapperende stemplooien. Een andere vergelijking is te maken met het trillen van je lippen op ‘brbrbr’. Je merkt dat luchtstroom de lippen in beweging brengt. Hoeveel lucht heb je eigenlijk nodig voor het zingen en spreken? Wat is de juiste ademstroom?

LEES MEER »
Ademsteun, Ademstroom & Ademdruk – deel 2
Stemoefeningen

Ademsteun, Ademstroom & Ademdruk – deel 2

Vandaar dat we nu ingaan op welke spieren er waar werken, hoeveel moeite zij moeten doen en in welke richting. We concentreren ons op de ademcontrole voor het foneren. Dus niet de ademhaling bij rust, de autonome ademhaling of passieve ademhaling waarbij de myo elasticiteit van de alveoli, tussenribspieren en het middenrif de uitstroom van lucht tot aan het rustende uitademingsniveau brengen om vervolgens weer in te ademen.

LEES MEER »
Curbing (CVT) & Speech-Cry (EVT) tijdens het zingen
Stemoefeningen

Curbing (CVT) & Speech-Cry (EVT) tijdens het zingen

Populair onder popzangers is de Curbing kwaliteit uit Complete Vocal Technique (CVT). Hoogste tijd om daar eens wat aandacht aan te besteden.

De kwaliteit Curbing vind je in meerdere zangtechnieken terug. Bij speechlevel singing leer je om een beetje kreun in de lip-tril oefeningen te doen. Dus een beetje klagen, licht constricten op een lip-tril kan je helpen deze kwaliteit te vinden. Daarna leer je het toe te passen op klinkers. Brett Manning gebruikt ook een beetje dezelfde klank door een klagende puppy te zoeken binnen een cry klank. Brett Manning noemt dit ook wel compression without constraining. Wat is het equivalent in Estill Voice Training (EVT) en hoe bereiken we dit?

LEES MEER »
De basiskwaliteiten van de stemplooien
Stemoefeningen

De basiskwaliteiten van de stemplooien

Wat zijn basiskwaliteiten en waarom hebben we een indeling in basiskwaliteiten nodig? Een basiskwaliteit is een kwaliteit waarin de stemplooien op een bepaalde manier vibreren. Ze hebben een duidelijk karakter en zijn goed herkenbaar voor het oor. Muzikale stijlen zijn er goed in onder te verdelen en artiesten zijn goed te herkennen aan de kwaliteit waarin ze overwegend zingen.

LEES MEER »
De biceps en triceps van het zingen
Stemoefeningen

De biceps en triceps van het zingen

Mondiaal herkennen en onderscheiden mensen deze klanken en benoemt men deze met dezelfde begrippen. Wanneer we deze vier verschillen naar zingen willen vertalen en dezelfde zinnen op toonhoogte willen maken, dan zullen we merken dat op toonhoogte spreken goed te doen is, evenals roepen. Wanneer je op toonhoogte echter probeert te fluisteren of op een deftige, vrouwelijke manier probeert te zingen merk je dat de stem liever hoger gaat om dat adequaat te kunnen realiseren. Hiervoor moeten we begrijpen wat er nodig is om deze verschillende kwaliteiten en toonhoogten te kunnen maken. Het mechanische gedeelte van de stem doet namelijk iets anders bij spreken en roepen als bij klassiek of falset zingen. Simpel gezegd zingen we op twee manieren, in twee modi.

LEES MEER »
Stemoefeningen

Onderzoek vocale vermoeidheid en overbelasting van de stem

Het onderzoek over vocale vermoeidheid door Alberto ter Doest ging over of de herstelperiode verkort en significant verbetert wanneer men na (over)belasting semi-occluded, (half open) oefeningen doet of zingt. Met andere woorden: na langdurig zingen of zingen met een grote belastbaarheid, stevig en luid, zal de stem in de meeste gevallen enigszins zijn helderheid, stabiliteit en flexibiliteit verliezen. Dit heeft te maken met de warmte die de stemplooien produceren en die de Musosal Wave zullen doen verminderen.

LEES MEER »
Stemoefeningen

Een beter beeld krijgen van de methode Lichtenberg

Om een beter beeld te krijgen van de methode Lichtenberg heeft Alberto ter Doest besloten een paar weekenden aan den lijve te ondervinden wat Lichtenberg is bij het instituut Lichtenberg zelf en bij de bron: “Frau Gisela Rohmert”. Frau Rohmert vertelde ons dat wat ze deed een expeditie was. “Je gaat op reis en je gaat het een en ander ontdekken. Je weet niet van te voren waar je terecht komt.” Als expeditieleidster weet Frau Rohmert toch redelijk goed en precies waar ze naar toe wil.

LEES MEER »
Stemoefeningen

Stemplooien bekijken met het High Speed Video systeem van Pentax

Universal Voice Institute heeft onlangs een research project uitgevoerd met het High Speed Video systeem van Pentax. Op het Pevoc Symposium in Praag zag Alberto ter Doest een demonstratie van opnamen met het nieuwste High Speed Video systeem. Op deze opnamen kun je echt zien, per trilling, wat er gebeurt in de stemplooien. Hoe vibreren ze? En met welke kracht, snelheid of druk? En hoe loopt de slijmgolf over de stemplooien? Zelfs de geringste afwijking was te zien. Zo kijk je met een vergrootglas naar de stemplooien.

LEES MEER »
Stemoefeningen

‘Support’ bij het spreken of zingen

Universal Voice focust op ‘meer support’
Je hoort vrijwel nooit dat je ‘minder support’ nodig hebt bij het spreken of zingen. Daarom focust Universal Voice zich telkens op ‘meer support’. Support staat voor ondersteuning. In het Nederlands hanteren we de termen ‘steun’ of ‘ademsteun’. Jouw lichaam levert de energie voor het spreken of zingen. Om dat verantwoord te kunnen doen, moet het op de juiste manier ‘klaar staan’ om de onderdelen adem, stemplooien en klankweg goed te kunnen laten samenwerken.

LEES MEER »
Wat we willen met zingen? Heldere taal!
Stemoefeningen

Wat we willen met zingen? Heldere taal!

Er zijn zó veel dingen die je over zingen kunt zeggen. Tegenwoordig weten we elk spiertje in- en rond het strottenhoofd te benoemen en te trainen. Maar wat we nodig hebben is stap 4: De ontzettend moeilijke ongrijpbare materie van het zingen reduceren tot Jip-en-Janneke-taal. Taal die elke regisseur, koordirigent, acteur, zanger of muzikant kan begrijpen en kan omzetten tot verandering in klank. Het Universal Voice Institute is met haar methode Universal Voice System uniek en heeft nog nooit zoveel helderheid kunnen scheppen in hoe we zingen makkelijker, leuker, attractiever en ook nog eens kwalitatief beter kunnen maken.

LEES MEER »
GUIDE2.0

De 8 klankkenmerken van Universal Voice System

Ben je erachter hoe ieder klankkenmerk klinkt en gemaakt wordt, dan kunnen de klankkenmerken gecombineerd worden en dit resulteert in een bepaald stemgeluid (ofwel: stemkarakter)
Neem jezelf eens op en analyseer wat je hoort. Welk klankkenmerk valt je op? Wat bevalt je, wat zou je willen veranderen of verbeteren?
‘Een goede stemcoach kan je helpen bij het leren luisteren naar je eigen stem.’
Zo zorg je ervoor dat je niet klakkeloos overneemt wat je coach zegt zonder dat je zelf snapt wat je nou in hemelsnaam eigenlijk moet doen of voelen waarom ook alweer. Je wordt je bewust van je eigen stemgeluid, vormt zelf een mening over je eigen stem en vooral ook: je bepaalt zelf hoe jij wilt klinken. Leren zingen met je oren dus!

LEES MEER »

UNIVERSAL VOICE.experiences

Join The Club!
logoUVI-transparent

Universal Voice.Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het aanbod van de nieuwste workshops, alles rondom studeren bij Universal Voice, het nemen van zangles bij een UV. Master Teacher, nieuwe artikelen rondom stemtrainingen, kortingen en de laatste nieuwtjes van het Universal Voice Institute.

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief