Wat we willen met zingen? Heldere taal!

Iedereen moet efficiënter werken

In het huidige klimaat lopen we in bijna elke sector aan tegen dalende begrotingen en bezuinigingen. In de cultuursector is dat helaas echter specifiek het geval. Als ik in het theaterlandschap kijk, en dan speciaal in de muziektheater-sector, zie ik dat producenten het met steeds kleinere budgetten moeten doen. Dit betekent dat de huidige acteurs, regisseurs, producenten, muzikanten allemaal efficiënter moeten werken. Iedereen krijgt ondertussen een dubbelfunctie om te zorgen dat we ons in de kunsten staande kunnen houden. Zangers bouwen decors, muzikanten moeten acteren, acteurs moeten zingen en ga zo maar door. Dit is op zich een hele logische reactie op de gang van zaken. Maar waar het naar vraagt is specialisten in verschillende disciplines die met elkaar samenwerken. En het belangrijkste om snel en efficiënt te werken is dezelfde taal te spreken.

Samenwerken blijkt soms nogal eens een probleem

Elke discipline zit vol met z’n eigen vakjargon. En vooral in het zingen is het jargon hardnekkig. Alle vrij te interpreteren metaforen vliegen je om de oren. Een paar voorbeelden:

Bent u er nog?

Kunt u haarfijn uitleggen wat elk van deze aanwijzingen zou moeten veranderen aan de klank van een bepaalde zanger? Ik in ieder geval niet. Stel dat je vier jaar conservatorium hebt gestudeerd en je hebt met je zangdocent eindeloos gezocht naar het gevoel van zingen als een druipende kaars… Als je het hebt het gevonden, prima! Je koppelt de klank die je daar heb gevonden aan het beeld dat je docent erbij geeft.
In het huidige klimaat hebben we deze tijd echter niet meer. Binnen no time moet een klank veranderd worden. Dit vereist snel en effectief werken, dus vooral dezelfde heldere taal spreken.

Mijn wiskundedocent op de middelbare school vertelde mij ooit dat er vier manieren zijn waarop je de wiskunde kunt beheersen:

Er zijn zó veel dingen die je over zingen kunt zeggen

Tegenwoordig weten we elk spiertje in- en rond het strottenhoofd te benoemen en te trainen. Maar wat we nodig hebben is stap 4: De ontzettend moeilijke ongrijpbare materie van het zingen reduceren tot Jip-en-Janneke-taal. Taal die elke regisseur, koordirigent, acteur, zanger of muzikant kan begrijpen en kan omzetten tot verandering in klank. Het Universal Voice Institute is met haar methode Universal Voice System uniek en heeft nog nooit zoveel helderheid kunnen scheppen in hoe we zingen makkelijker, leuker, attractiever en ook nog eens kwalitatief beter kunnen maken.

Kortom:

Artikel geschreven door: Daan Smits, UV Master Teacher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *