De beginnende zangdocent & beginnende zangleerling

Artikel door Marja Reinders

Elk jaar nadat de tentamens van de methodiek / didactieklessen educatie zang aan het conservatorium waaraan ik verbonden ben de tentamens zijn geweest, weet ik dat er een beginnende docent de zangwereld binnenstapt. Gedachten over de kwaliteit en vaardigheden van deze studenten / afgestudeerden blijven mij bezighouden. Het zangersvak is gecompliceerd en geeft een grote verantwoordelijkheid.

Hoeveel heeft een student opgestoken van de methodieklessen en in hoeverre is hij in staat de problemen van zangleerlingen het hoofd te bieden en dat op een verantwoorde wijze. Ik meen niet te suggereren dat een beginnende zangdocent dit niet zou kunnen maar in de beperkte tijd die tijdens de opleiding is gereserveerd geweest voor de methodiek zou dit niet verwonderlijk zijn.

Werken met gezonde zangstemmen

Het werken met gezonde zangstemmen is het beste voor een beginnende zangdocent. (De gedachte dat voor een beginnende zangleerling misschien wel de meest ervaren zangpedagoog het meest geschikt is speelt door mijn hoofd. Dit vanwege het feit dat er
de basis gelegd moet worden voor een zangstem, goede gewoontes moeten worden aangeleerd en deze ervaren docent de meest getrainde oren bezit om eventuele problemen op te sporen en de juiste leerlijn uit te zetten). EVT is natuurlijk een handig systeem om een logische lesopvolging te maken voor het technisch te ontwikkelen gedeelte van de zanglessen. Maar de keuzes voor op welk moment welk figuur kan lastig zijn. Wat zijn de competenties van een beginnende zangdocent. Wat zijn speciale vaardigheden waarover je moet beschikken als je gaat lesgeven?

De vaardigheden van een zangpedagoog

Mijn studenten laat ik tijdens de eerste methodieklessen een aantal kwaliteiten benoemen waarover een zangpedagoog moet beschikken. Daarnaast vraag ik ze wat hun beste zangles ooit was en waarom en wat de aller-slechtste waren.

Er komen prachtige lijsten uit met verschillende docent kwaliteiten. Dan krijgen ze de opdracht een lijstje te maken waarop ze een overzicht plaatsen met de competenties waarover ze beschikken (tot op een bepaald niveau) en aan welke kwaliteiten ze moeten
gaan werken. Dit om een inzicht te krijgen in hun eigen aanleg. (Aan het einde van alle lessen halen ze hun lijst weer te voorschijn en kijken we wat er is behaald/ontwikkeld.)

Daarna train ik hen in het observeren (voorwaarde voor het lesgeven) en het leren geven van opbouwende kritiek. Wanneer je goed kijkt en luistert naar je leerling krijg je automatisch een doorgaande leerlijn. De prioriteiten bepaal je zelf en maakt daarin verantwoorde keuzes).

Werken met nieuwe zangleerlingen

Wanneer er een nieuwe leerling bij mij komt voor zanglessen, ben ik vaak onder de indruk van het vertrouwen dat in mij wordt gesteld: `dit is een mevrouw waarover ik goede dingen heb gehoord en zij zal het wel weten`. Na vele jaren lesgeven (met overgave) kan ik niet anders zeggen dan dat dit ook meestal het geval is. Maar de beginnende zangdocenten? De studenten die net hun eigen ontwikkeling zijn gestart en daar middenin zitten? Wat kan aan hen worden meegegeven aan startkwalificaties om deskundig te werken met een zangleerling? Van welke vaardigheden hangt het af of je een succesvolle leraar bent?

Download hier het hele artikel

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}